Bostad är en del av välfärden

Bostaden är en grundläggande del av välfärden och ska betraktas som en rättighet. I Lund vill Vänsterpartiet se ett ökat bostadsbyggande och vi vill att det som byggs i första hand ska vara prisvärda hyresrätter, eftersom det är där behovet är som störst.

Genom att se till att det finns tillräckligt med detaljplanerad mark att bygga på kan vi skapa förutsättningar för att bygga 1500 bostäder per år. Vi vill att en betydande del av dessa ska byggas av vårt kommunala bostadsbolag LKF eftersom det ger oss en möjlighet att styra vad och hur vi bygger utifrån miljömässig och social hållbarhet.

Vänsterpartiet tycker att LKF:s överskott ska användas till att rusta upp befintliga lägenheter och bostadsområden utan höga hyreshöjningar. Vi vill därför stoppa vinstuttaget  från LKF.

Vänsterpartiet vill intensifiera arbetet mot hemlöshet, inga barn ska behöva bo på vandrarhem, alla invånare har rätt att få hjälp med att hitta en bostad.