Skola och utbildning i världsklass

Vi har höga ambitioner för förskolan, grund- och gymnasieskolan och Komvux i Lunds kommun. För att vår skola ska bli riktigt bra krävs satsningar på skolbibliotek, skolhälsovård, läromedel, specialpedagoger, lärartäthet och givetvis ska de som arbetar med de minsta barnen ha arbetskläder. Lunds kommuns skolor måste följa med i lärarnas löneutveckling och vi måste kunna erbjuda en god arbetsmiljö – för både lärare och elever.

På nationell nivå går Vänsterpartiet till val på att avskaffa marknadsskolan, aktiebolag hör inte hemma i svensk skola. Vi motsätter oss etablering av vinstdrivna friskolor i Lunds kommun. Ägarnas vinstintresse resulterar i att skattemedel läcker från verksamheten till ägarna, men också i ökad segregation och svårighet för kommunen att planera.

Vi vill se mindre barngrupper i förskola och mindre klasser i grundskolan. Det ger lärarna förutsättningar att fokusera på varje barns utveckling och lärande. Vi vill också stärka elevhälsan för att möta den ökande psykiska ohälsan hos unga. Även skolbiblioteken har en viktig roll som vi vill stärka.

Vi vill förbättra utemiljön i skolor och förskolor och vi vill att alla anställda i förskola och fritids ska ha arbetskläder för att kunna vara ute i alla väder.

Skrivelse om fria mensskydd i skolan

Arbetskläder i förskola och på fritids

Motion minska barngruppernas storlek

Motion om stadsmiljöskola