Ta ansvar, avskaffa karensavdraget permanent

Under Covidpandemin har karensdagsavdraget tagits bort tillfälligt i två omgångar. Syftet har varit att minska risken för smittspridning genom att säkerställa att människor stannar hemma vid sjukdomssymptom. Resultaten har varit mycket goda, ändå valde regeringen under hösten 2021 att återinföra karensavdraget för att sedan (2021-12-07) avskaffa det igen när smittspridningen ökade. Ryckigheten innebär krångel och skapar förvirring såväl för den enskilde som för arbetsgivaren. Dessutom är Sverige idag det enda landet i Norden som idag har någon form av karens i sjukförsäkringen.

– För många skapar karensavdraget ett rejält hål i plånboken. De stora yrkesgrupperna inom vård, skola och omsorg är just de som har extra goda skäl att stanna hemma vid symptom p.g.a. arbetets karaktär, men samtidigt har de ofta låga löner och drabbas därmed hårt av karensavdraget. Dessa yrkesgrupper är stora i kommunal verksamhet. Exempelvis har endast omkring 20% av Lunds kommuns anställda möjlighet att arbeta hemifrån, säger Helena Falk, andre vice ordförande i kommunstyrelsens arbetsgivarutskott och ledamot i kommunfullmäktige.

Idag lämnade Vänsterpartiet Lund in en motion om att Lunds kommun ska teckna kollektivavtal som innebär att karensavdraget avskaffas för samtliga yrkeskategorier inom kommunens verksamheter.

– I Lunds kommun ska de som arbetar vara säkra på att inte själv behöva gå till jobbet trots sjukdom, inte oroas över inkomstbortfall och inte riskera smittas av kollegor. Vi ska ha en säker arbetsmiljö där alla ges möjlighet att göra ett gott jobb. Därför vill vi för de anställdas, för folkhälsans och för samhällsekonomins skull avskaffa karensavdraget, säger Jesper Sahlén, andre vice ordförande i Utbildningsnämnden och ledamot i kommunfullmäktige.

Motionen kan läsas här.