Trygg och generös omsorg

Äldreomsorg och stöd enligt LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) är stora och viktiga områden i alla kommuner. Att ta hand om de äldre som behöver vård och stöd och att bistå de som har funktionsnedsättning till ett självständigt liv är åtaganden som bör ha högsta prioritet och höga ambitioner.

Vi vill sätta stopp för nyliberala marknadsexperiment inom välfärden. Äldreomsorgen är ett område där detta är särskilt viktigt. Genom åren har flera av de stora omsorgsbolagen varit inblandade i skandaler runt om i Sverige på grund av sina inhumana sätt att spara pengar. Att genomföra förbättringar i personalens arbetsmiljö, så som att avskaffa delade turer eller införa rätt till heltid, är mycket svårare när äldreomsorgen är privatiserad.

Det råder hård konkurrens om kompetent och erfaren personal och yrket är många gånger slitsamt. Men här finns goda möjligheter för Lunds kommun att bli en riktigt bra arbetsgivare som erbjuder brukarna trygghet och professionalitet. Vi vill att Lunds kommun avskaffar karensavdraget och att man inför en anställningsgaranti för den som utbildar sig till undersköterska eller barnskötare. Vi föreslår också ett pilotprojekt där man testar sex timmars arbetsdag på två äldreboenden som har höga sjuktal.

För oss är det viktigt att de anställda får vara med och planera och styra arbetet. Schemaläggning ska ske i nära samråd med anställda och fackliga representanter. Så skapas en god arbetsmiljö och hög kvalitet för brukaren.

Återta personlig assistans i offentlig regi

Inför anställningsgaranti

Återta kontrollen över äldreomsorgen och personlig assistans

Avskaffa karensavdraget