Klimatet

Folkomröstning om utbyggnad av E22 genom Lund

Vi befinner oss i ett klimatnödläge, att ställa om vårt samhälle så att vi lever inom planetens gränser är vår tids stora ödesfråga och transporter är en avgörande del i omställningen. Vänsterpartiet föreslår idag en lokal folkomröstning kring huruvida E22 bör breddas på sträckningen genom Lund. Trafikverket planerar att genomföra en breddning av E22 till tre filer i vardera riktning.

–  Utbyggnaden innebär att ny trafik induceras och medför en ny våg av massbilism, detta samtidigt som ökande trafik är den enda faktorn som på allvar äventyrar att Lund kommer att nå sina mål i klimatomställningen. Lunds kommuns klimatpolitiska råd avråder därför från utbyggnaden, säger Jesper Sahlén ledamot i Lunds kommunfullmäktige och ersättare i kommunstyrelsen för Vänsterpartiet.

En utbyggd motorväg förstärker också vägens barriäreffekt genom Lund och omöjliggör i praktiken alla planer på att däcka över vägen. En bredare motorväg permanentar och ökar buller och avgasutsläpp i staden.

– Denna motorvägsutbyggnad är just nu den enskilt största trafik- och miljöfrågan i Lunds kommun och det folkliga motståndet är betydande. Ändå verkar en majoritet av Lunds politiska partier ha surrat fast sig vid dess mast. För att lösa upp denna härva föreslår vi att en kommunal folkomröstning genomförs, säger Helena Falk ledamot för Vänsterpartiet i kommunfullmäktige och i kommunstyrelsen.

För att minimera kostnaderna för folkomröstningen är Vänsterpartiets förslag att den genomförs på valdagen den 11 september.

Läs vår skrivelse här