Intervju med vårt nya kommunalråd Helena Falk

Grattis Helena Falk, vårt första kommunalråd i Lund

Att Vänsterpartiet blev Lunds kommuns klart fjärde största parti skapade förutsättningar för att vi för första gången fick ett kommunalråd. Till kommunalråd valdes vårt förstanamn Helena Falk.

Hur känns det att vara Vänsterpartiet Lunds första kommunalråd?

– Det känns först och främst jättebra att vi fick ett sådant bra valresultat. Det visar att många lundabor delar vår syn på att välfärden behöver stärkas och att tempot i klimatomställningen behöver ökas. Det känns såklart också bra att ha medlemmarnas förtroende. Vi har många förslag på hur vi vill göra Lund bättre och när vi nu har ett kommunalråd har vi ännu bättre förutsättningar att förverkliga i alla fall delar av dessa, säger Helena Falk, kommunalråd för Vänsterpartiet.

Vänsterpartiet Lund gick till val på att kommunen ska öka tempot i klimatomställningen ytterligare. Vilka klimatförslag kommer Vänsterpartiet bedriva under mandatperioden?

– Vi har en rad klimatförslag som vi arbetar med. Vi ser att Lunds kommun kan göra en hel del investeringar för klimatet. En helt nödvändig del här är att öka den gröna energiproduktionen. Lunds kommun äger väldigt många fastigheter där det finns goda förutsättningar för solceller. Allt från skolor och äldreboenden till hyreslägenheter. Här måste tempot i att sätta upp solceller öka rejält. Vi vill också titta på om kommunen ska investera i vindkraft. Region Skåne har fått goda ekonomiska resultat på sådana investeringar.

– Men dagens höga elpriser har gjort att många fler än vanligt har hört av sig till energirådgivningen. Här finns det ett behov av att komplettera statliga pengarna med kommunala pengar. Då finns det också förutsättningar att jobba mer uppsökande mot exempelvis bostadsrättsföreningar för att på så sätt kunna minska energianvändningen.

En annan viktig fråga kring klimatarbetet rör kommunala upphandlingar. Lunds kommun handlar upp varor och tjänster för mycket pengar varje år.

– När det gäller upphandlingsarbetet tycker vi att man kan lägga betydligt mer fokus på att ställa krav på miljö och klimat och klimatområdet. Det skulle ha stor effekt med tanke på hur mycket som kommunen handlar in varje år menar Helena Falk.

– Vi har också nu goda förhoppningar om att vi kan värna den bördiga åkermarken runt Lund. Där är vi beredda att samarbeta med alla partier som liksom oss har det som en hjärtefråga. Den mest värdefulla åkermarken ska vi inte byggas på utan den ska användas till att odla mat.

– Slutligen fortsätter vi att arbeta för att inte bygga ut E22 genom Lund. Det är ett beslut som inte leder till minskad trängsel utan enbart till ökad trafik och utsläpp. Vi måste våga ta beslut som begränsar utsläppen och värnar miljö och natur. Vi vill istället satsa betydligt mer på kollektivtrafik och cykelvägar, säger Helena Falk.

På vilka sätt vill Vänsterpartiet stärka välfärden?

– Efter många år av nedskärningar i Lunds välfärd måste det vara dags att istället för att fortsätta riva ner börja bygga den starkare igen. Vi måste satsa betydligt mer på skola och på en värdig äldreomsorg.

– I skolan handlar det främst om att skapa mindre barngrupper i förskolan och mindre klasser i grundskolan. Det är den enskilt viktigaste reformen som skulle göra att de andra problemen som finns i skolan lättare att lösa. Om en lärare har ordentligt med tid att se varje elev och anpassa undervisningen tror vi att vi ger helt andra förutsättningar för eleverna att lyckas. Men också för lärarna att känna tillfredsställelse i deras arbete, säger Helena Falk.

– Sedan behöver vi stärka elevhälsan. Elevhälsan är jätteviktig stödorganisation i skolan. Det påverkar allt från lärarnas arbetsbelastning till elevernas mående och tryggheten i skolan. Det finns rekommendationer från de fackliga organisationerna kring hur man ska bemanna elevhälsan och vi vill att Lunds kommun ska ligga i linje med dessa. Vi ligger idag långt ifrån. Detta i ett läge där vi ser att ohälsan bland elever ökar och sjunker i åldrarna. Här har vi ett ansvar att möta det tidigt och ge elever det stöd som de behöver.

– Vi har idag höga avgifter inom exempelvis Kulturskolan. De vill vi sänka så att alla barn får en rättvis tillgång till Kulturskolans verksamhet. Det är en viktig jämlikhetsreform. Det ska inte bero på föräldrarnas möjlighet att betala tusentals kronor varje termin för att man som barn ska få lära sig spela ett instrument, sjunga i en kör eller gå på någon dans. Det är något som är dyrare än vad många tror. När man blir förälder och ska anmäla sina barn – särskilt om man har flera barn och ska anmäla dom till aktiviteter – som man inser att det är dyrare än vad man först trott.

– När det gäller äldreomsorgen ser vi att det finns goda möjligheter att prova 6 timmars arbetsdag. Vi vill testa det på två äldreboenden för att följa upp och utvärdera resultatet. Vår förhoppningar är att det skulle ge personalen bättre förutsättningar att göra ett bra jobb. Vi vill också anställa mer personal för att skapa mer tid för varje brukare. Ett sätt att både förbättra arbetsmiljön samt höja livskvalitén för brukarna. Plötsligt kan det minskas ner hur många olika personer som hjälper dig under en tvåveckorsperiod, avslutar Helena Falk, Vänsterpartiet Lunds nya kommunalråd.