Idrott och folkhälsa

Utöka avgiftsfri lovverksamhet

Vi befinner oss i en tid med snabbt växande inflation som märks av i allas våra plånböcker. Vänsterpartiet har lämnat in en skrivelse till kommunstyrelsen om att satsa 1.5 miljoner på avgiftsfria lovverksamheter.

När Lunds kommuns ekonomi och verksamhetsplan för 2023-2025 antogs av fullmäktige beslutades att avsätta 20 miljoner per år för att hantera lågkonjunkturen. Pengarna ska finnas hos kommunstyrelsen men ska kunna fördelas till nämnderna om behov uppstår i verksamheterna.

• Med anledning av lågkonjunkturen kommer många familjer att ha mindre pengar att röra sig med och sannolikt kommer man inte kunna göra lika mycket resor, aktiviteter och utflykter under loven. I ett sådant läge är det viktigt att kommunen erbjuder ett brett utbud av avgiftsfria lovverksamheter för barn och unga säger Helena Falk kommunalråd för Vänsterpartiet.

Vi vill därför använda 1,5 miljoner kronor av kommunstyrelsen reserverade medel med anledning av lågkonjunkturen för att förstärka avgiftsfria lovverksamheter.