Skola

Inför fria mensskydd i skolan och fritidsverksamheten

Vänsterpartiet lämnar idag in en skrivelse till barn och skolnämnden, utbildningsnämnden och kultur och fritidsnämnden om att införa fria och lättillgängliga mensskydd i sina verksamheter.

Undersökningar visar att många kvinnor och flickor i Sverige känner sig obekväma i sociala sammanhang när de har mens. En följd av detta kan vara att man avstår från både fritidsaktiviteter och idrottsundervisning. Särskilt för yngre kan mensen komma oregelbundet och överraskas man under skoldagen kan man i värsta fall behöva lämna lektionen för att ta sig hem.

Skottland har infört gratis mensskydd för alla invånare som behöver dem. Nya Zeeland har gjort det gratis på alla landets skolor. I Sverige har flera arbetsplatser redan infört fria mensskydd t.ex. Försvarsmakten och MSB och snabbt blir detta lika självklart som att det ska finnas toalettpapper och plåster.

• Idag varierar tillgängligheten; vissa skolor har mensskydd på toaletterna och vissa har dem inlåsta hos skolsköterskan som är på plats kanske ett par dagar i veckan. Vi bör garantera likvärdig hantering på alla våra skolor så att alla barn och unga som har mens kan känna sig trygga under skoldagen. Mensskydd kan också vara en kostnadsfråga säger Frida Gudmundsson ledamot för Vänsterpartiet i utbildningsnämnden.
  • Att säkerställa att mensskydd finns tillgängligt inom idrotts och fritidsverksamheten är en viktig jämställdhetsfråga säger Göran Fries ledamot för Vänsterpartiet i kultur och fritidsnämnden.

Skrivelsen till utbildningsnämnden hittas här.

Skrivelsen till barn och skolnämnden hittas här.

Skrivelsen till kultur och fritidsnämnden hittas här.