Idrott och folkhälsa

Utveckla Smörlyckans idrottsområde

Smörlyckans idrottsområde huserar ett antal idrottsklubbar och hundratals barn och unga tränar här varje vecka, det är en viktig plats för folkhälsa i Lund. Ändå är området en av de platser som Region Skåne föreslår för ett nytt universitetssjukhus. Vänsterpartiet lägger nu nya förslag i Kommunstyrelsen och i Kultur- och fritidsnämnden med syfte att ge Lunds kommun bättre underlag inför detta stora och viktiga beslut.

–  Det är viktigt att samtliga alternativ för nya sjukhuset och för Smörlyckan utreds mycket noga innan vi fattar beslut. Det innebär också att ta reda på hur Smörlyckan skulle kunna utvecklas som idrottsområde. Det finns till exempel goda möjligheter för fler idrotter på platsen, säger Göran Fries, ledamot i kultur- och fritidsnämnden.

Vänsterpartiet föreslår att Kultur och fritidsförvaltningen får i uppdrag att ta fram en plan för att utveckla Smörlyckan som idrottsområde och att detta ska ske i samverkan med föreningarna.

–   Smörlyckan är en oerhört betydelsefull plats, framför allt för barn och ungdomar på Norra Fäladen och däromkring. Varje dag sker där arbete för folkhälsan och för integrationen. Vi vill att Smörlyckan ska utvecklas – inte avvecklas, säger Jesper Sahlén, ersättare i kommunstyrelsen.

Dessutom föreslår partiet att Kommunstyrelsen ska utreda om det finns alternativa lösningar för att bygga ett nytt sjukhus på befintlig plats. Denna utredning föreslås ske i samråd med Medicinska fakulteten vid Lunds universitet.

–   Det har framkommit ny information om långt gångna planer på att bygga nytt sjukhus etappvis, på befintlig plats, och vi ser en risk att Lunds kommun beslutat om sitt remissvar på delvis felaktiga grunder. Detta är ett oerhört stort och viktigt beslut så det är angeläget att vi har ett gediget beslutsunderlag. Vi tror inte att regionen har vänt på alla stenar i det här fallet, säger Helena Falk, ledamot i kommunstyrelsen.