Saima Jönsson Fahoum

Inflationsjustera försörjningsstödet

Försörjningsstödet beräknas utifrån riksnormen som fastställs av regeringen inför varje nytt kalenderår. Den höga inflationen under 2022 gjorde att riksnormen för 2023 höjdes med 8,6 procent. Men inflationstakten ligger kvar på mycket höga nivåer under 2023 års första månader. Detta gör att försörjningsstödet i realiteten minskar mycket snabbt.

Allt blir dyrare just nu. Maten, hyran, elen, bussbiljetten. Inte minst det allra nödvändigaste så som välling och blöjor. Det drabbar oss alla givetvis men effekten är som störst för de med minst marginaler, säger Linda Grenander, ersättare för Vänsterpartiet i Arbetsmarknads- och socialnämnden.

Vänsterpartiet föreslår nu en modell där försörjningsstödet i Lund räknas upp tidigare än när riksnormen justeras, om den genomsnittliga inflationen under tremånadersperiod överstiger 7 procent.

Den höga inflationen innebär att försörjningsstödet snabbt urholkas. Det blir ännu tuffare för de som redan är ekonomiskt utsatta. Dessutom riskerar det leda till ökad arbetsbelastning på förvaltningen när många tvingas ansöka om extra medel för att klara sig. Detta är ett förslag för att minska dessa effekter, säger Saima Jönsson Fahoum, ledamot i nämnden för Vänsterpartiet.

Hela skrivelsen hittar du här.