Stadsmiljö

Sommargågator i Lund

Sommargågator har blivit ett populärt sätt att skapa ökad trivsel och en mer levande stadskärna, samtidigt som man bidrar till ökad lönsamhet för handel och restaurangnäring. Det finns flera positiva exempel från de städer som prövat.

–  Konceptet kan vara något som passar i Lunds stadskärna. Väl genomtänkt kan det innebära en ännu trevligare upplevelse av staden för lundabor och turister – samtidigt som det gynnar handeln och besöksnäringen, säger Elisabeth Bjarstedt, ersättare för Vänsterpartiet i Tekniska nämnden.

Vänsterpartiet föreslår nu att Tekniska förvaltningen får i uppdrag att undersöka möjligheten att införa sommargågator i Lunds tätort. Detta ska ske i nära samarbete med Handelsföreningen och Visit Lund.

–  Det är viktigt att man involverar de som driver butiker, restauranger och caféer redan tidigt. Forskning kring sommargågator visar att konceptet fungerar allra bäst om initiativet kommer ”underifrån” och att näringsidkarna är med på idén och deltar aktivt i utformning och genomförande, säger Steingrimur Jonsson, Vänsterpartiets ledamot i Tekniska nämnden.

Läs skrivelsen här