Demokrati

Insatser för ett ökat valdeltagande

Lunds kommun kan vara stolta över ett att ha ett stabilt högt valdeltagande på kommunnivå. Det finns däremot områden i Lunds kommun där valdeltagandet inte är så högt. Vänsterpartiet vill att Lunds kommun som en del av arbetet med social hållbarhet ska arbeta för högre valdeltagande i hela kommunen.

Valdistrikten med lägst valdeltagande nådde inte ens 60% i valet 2022. Det var dessutom en nedgång jämfört med valet 2018.

• Siffrorna tyder på en begynnande segregation som vi bör försöka motverka. I takt med att Lund växer blir detta allt viktigare för att bibehålla gemenskap och samhörighet lundabor emellan samt känslan av delaktighet i samhället i stort säger Helena Falk kommunalråd för Vänsterpartiet.

Vänsterpartiet föreslår att kommunkontorets hållbarhetsavdelning ges i uppdrag att arbeta för ökat valdeltagande i kommunen med särskilt fokus på de valkretsar där valdeltagandet idag är lågt.

Läs skrivelsen här