Klimatet

Gör Lund till en bättre cykelkommun

Lunds kommun är en kommun som under lång tid har satsat cykel och där många under lång tid har cyklat. I Cykelfrämjandets kommunala ranking brukar Lund hamna bland de främsta. Det finns dock stora möjligheter att bli en ännu bättre cykelkommun. Vänsterpartiet presenterar idag en rad förslag inom området.

– Att göra Lunds kommun till en bättre cykelkommun är en nödvändighet om vi ska klara av våra ambitiöst satta klimatmål. En stor del av utsläppen av koldioxid i Lunds kommun kommer från transportsektorn. Att få fler att cykla är positivt för både klimatet och för folkhälsan säger Helena Falk kommunalråd för Vänsterpartiet.

Lunds kommun har under de senaste åren ökat investeringarna i cykelinfrastruktur men ligger fortfarande under genomsnittet i jämförelse med andra kommuner. Här finns potential att genom ytterligare investeringar göra kommunen till ännu bättre cykelkommun.

Vänsterpartiet föreslår nya investeringar inom följande områden:

1. Att Lunds kommun ska eftersträva trafikseparerade cykelvägar med säkra cykelöverfarter längs alla större vägar och pendelstråk.
  2. Att det ska vidtas åtgärder så att cykelvägar inte helt plötsligt tar slut och leder ut i gatan eller leder över vältrafikerade bilvägar. Cyklisterna ska ledas rätt och osäkra situationer ska undvikas.
  3. Att det ska vidtas åtgärder för tydligare skyltning, trafikljus, målning i gatan eller andra lämpliga åtgärder där brister identifierats.

Läs motionen här