Stärk välfärden och öka tempot i klimatomställningen

Vänsterpartiet lägger ett budgetförslag för Lunds kommun där vi stärker välfärden och höjer tempot i klimatomställningen.

Vi befinner oss i tuffa tider. Det råder krig i vår omvärld. Vi ser skenande energi- och matpriser, kraftigt höjda räntor och hyror. Dessutom befinner vi oss fortsatt i en mänskligt skapad klimatkris. Ojämlikheten i Sverige växer i rasande takt. Vi får allt fler miljardärer samtidigt som välfärden underfinansieras och allt fler får det tuffare ekonomiskt.

–  Men det går, även i dessa tider, att undvika nedskärningar i skolan, äldreomsorgen, socialtjänsten och inom andra delar av välfärden – det är en fråga om prioriteringar säger Helena Falk kommunalråd för Vänsterpartiet.

Under decennier har den svenska välfärden fått stå tillbaka och med den nuvarande kostnadskrisen är situationen akut. Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) bedömer att det behövs 28 miljarder till kommunsektorn 2024 för att undvika nedskärningar, medan regeringen och Sverigedemokraterna bara skjuter till 10 miljarder i generella statsbidrag.

Vi är beredda att genomföra en skattehöjning på 25 öre i Lunds kommun för att kompensera för detta, samtidigt föreslår vi ett antal prioriteringar i kommunens verksamheter. En sådan prioritering är att begränsa utgifterna för externa konsulter. En annan är att minska på dyra resor och konferenser samt att sänka kommunalrådens löner.

I Vänsterpartiets budgetförslag för Lunds kommun finns stora satsningar på skola och förskola, vård och omsorg samt en rad förslag för att nå våra klimatmål. Vi föreslår att vinstuttaget från LKF slopas en gång för alla så att vi inte lägger ytterligare ekonomisk börda på hyresgästerna som redan betalar både hyra och kommunal skatt.

Att vara en trygg och attraktiv arbetsgivare är helt avgörande för kommunens framtida kompetensförsörjning. Med en större lönesatsning och försök med fyra dagars arbetsvecka kan vi locka kvalificerad personal till vård- och omsorg. Utan engagerad personal inom dessa områden stannar välfärden.

Vänsterpartiet budgettext 2024-2026
Vänsterpartiet budgetramar EVP2024-2026