Skola

Stort pilotprojekt med gratis frukost i skolan

Många skolor i Lunds kommun och i landet i stort har under det senaste året vittnat om hungrigare elever och större åtgång av skolmat. Vänsterpartiet har nu fått igenom ett stort pilotprojekt med gratis frukost på flera grundskolor.

Många barn och unga äter inte frukost hemma. Det kan bero på att tiden inte räcker till, föräldrar som går till jobbet tidigt och inte ordnar med frukost till barnen eller på dåliga matvanor. Det finns emellertid också barn som möts av ett tomt kylskåp på morgonen. Föräldrarna har helt enkelt inte råd att köpa mat.

Flera pilotprojekt visar på att det finns mycket goda skäl att servera frukost i skolan. I flera studier visar det sig att även lärare som varit kritiska till projekten ändrat sig när de sett de förbättrade resultaten hos eleverna. 8 av 10 svenskar är också positiva till gratis skolfrukost, enligt en undersökning från 2022.

• Vi är glada och stolta över att Vänsterpartiet nu ser till att detta pilotprojekt ska genomföras. Mätta barn lär sig bäst. Vår förhoppning är att projektet ska falla väl ut och att frukost på sikt ska finnas på alla skolor säger Helena Falk kommunalråd för Vänsterpartiet Lund.