Nu höjs löner för undersköterskor och stödassistenter

Vänsterpartiet har fått igenom en lönesatsning på 10 miljoner för undersköterskor och stödassistenter. Pengarna ska användas för att genomföra löneökningar utöver den vanliga lönerevisionen.

• Att vara en trygg och attraktiv arbetsgivare är helt avgörande för kommunens framtida kompetensförsörjning. Vi är mycket stolta över att ha fått igenom en kraftig lönesatsning för vård- och omsorgsförvaltningens kärntrupper säger Helena Falk kommunalråd för Vänsterpartiet.

Vänsterpartiet vill se offensiva satsningar för att Lunds kommun ska bli en av Sveriges bästa arbetsgivare. Vi arbetar för att genomföra reformer som både förbättrar arbetsmiljön och höjer lönerna för de yrken inom välfärden som idag har alldeles för låga löner. Ska vi lyckas med vårt uppdrag att erbjuda välfärd till Lunds kommuninvånare måste vi lägga i en högre växel. Annars kommer vi sannolikt inte att ha tillräckligt med personal i välfärden framöver.