Klimatet
Vallmo

Mer träd och grönska i Lund

Vänsterpartiet vill se mer träd och grönska i Lunds kommun. Mer grönska gör kommunen mer attraktiv för de som bor och vistas här men det bidrar också till positiva effekter för klimatet.

Lunds stadskärna sticker tyvärr ut negativt när det gäller mängden träd och grönska. Vänsterpartiet vill ändra på detta och föreslår därför att kommunen ska implementera konceptet Plantable spots.

– Det finns utmaningar med att plantera fler träd i stadskärnan. Det finns många ledningar och rör i marken som kan ställa till det. Det finns en rad intressekonflikter och utrymmet är begränsat. Konceptet Plantable spots går ut på att undersöka var det finns utrymme och förutsättningar för träd och grönska men också att utvärdera vilken typ av växtlighet som skulle passa på just den specifika platsen, säger Steingrimur Jonsson ledamot för Vänsterpartiet i tekniska nämnden.

Malmö kommunala bostadsbolag (MKB) är en av många organisationer som arbetat utifrån konceptet för att hitta utrymme för fler träd och för att välja just den sortens träd som passar bäst.

Under 2023 arbetade Lunds kommun med att ta fram en utvecklingsplan för stadskärnan. Tanken är att utvecklingsplanen ska ge en framtidsbild av hur stadskärnan kan utvecklas ur flera olika aspekter. Det handlar bland annat om att bygga nya hus på de lucktomter som finns, och om att utveckla våra torg och stråk. Arbetet ska ske på ett sådant sätt att Lunds historiska kvaliteter tillvaratas samtidigt som det skapas utrymme för utveckling.

– Vänsterpartiet är positiva till det arbete som har skett hittills men vi ser att det finns utrymme för en djupare analys om var i stadskärnan det finns utrymme för mer träd och grönska, säger Elisabeth Bjarstedt ersättare för Vänsterpartiet i tekniska nämnden.

Läs hela förslaget här.