Förskola

Erbjud förskoleklass inför anpassad skola

I Sverige gäller skolplikt från det år ett barn fyller sex år. I samband med införandet av obligatorisk förskoleklass fick alla barn i Sverige rätt till tio års grundskola. Detta har dock visat sig vara svårt att praktisera för de barn som har rätt till anpassad skola (tidigare grundsärskola).

Dessa barn rekommenderas idag att stanna i förskolan och föräldrarna ansöker om uppskjuten skolplikt för att det ska bli möjligt.

– Barnkonventionens huvudprincip är att alla barn har samma rättigheter och lika värde. En likvärdig skolstart är en sådan rättighet som kommunen bör garantera, även för de barn som fått diagnosen intellektuell funktionsnedsättning innan skolplikten inträder, säger Helena Falk, kommunalråd för Vänsterpartiet.

Västerås och Huddinge är två kommuner som redan idag erbjuder förskoleklass för dessa barn, så kallad förberedande förskoleklass. Denna erbjuds vid de av kommunens skolor som redan erbjuder anpassad grundskola. Vänsterpartiet föreslår i en motion att Lunds kommun ska utreda att införa förberedande förskoleklass för de barn som fått diagnosen intellektuell funktionsnedsättning innan skolplikten inträder. På så vis kan kommunen erbjuda en likvärdig skolstart för alla barn.

–  Skolplikten börjar den hösten barnet fyller sex år och det skulle kännas väldigt bra om vi kunde se till att verkligen erbjuda alla barn förskoleklass. Det skulle också minska förvirringen och oron hos föräldrarna. Alla föräldrar ska känna sig trygga med att deras barn får tioårig grundskola i Lunds kommun, säger Pontus Ekberg Kjellström, ledamot för Vänsterpartiet i Barn- och skolnämnden.

Läs motionen här.