Lunds kommun bör bojkotta israeliska varor

Till följd av det fruktansvärda dåd terrororganisationen Hamas genomförde den 7 oktober har staten Israel inför öppen ridå begått grova brott mot mänskligheten. Vänsterpartiet kräver ett eldupphör. Lunds kommun måste göra vad vi kan för att påverka Israel att sluta bomba civila, Vänsterpartiet Lund motionerar därför om att Lunds kommun ska sluta köpa in israeliska varor.

Staten Israel har sedan den 7 oktober 2023 gjort sig skyldiga till att 22 185 människor har berövats livet, (per den 2 januari 2024), drygt hälften av dessa är barn. Inget terrordåd kan rättfärdiga detta urskillningslösa mördande.

Den 29 december 2023 lämnade Sydafrika in en anmälan om folkmord av staten Israel mot det palestinska folket, till den Internationella domstolen ICJ i Haag. Den 26 januari 2024 meddelade ICJ tillfälligt utslag i den rättsprocess där Israel anklagas för folkmord i Gaza. Domaren Joan Donoghue meddelade att domstolen beslutat att Israel måste vidta alla åtgärder för att förhindra folkmord.

Human Rights Watch rapporterar om att Israel gör sig skyldiga till åtskilliga brott mot internationell rätt. Exempelvis har Israel strypt tillgång till vatten, mat och bränsle samtidigt som Israel aktivt motarbetar hjälpinsatser för den palestinska befolkningen vilket utgör ett krigsbrott.

Amnesty International har åtskilliga gånger pekat på Israel som en apartheidstat och tagit upp flertal exempel på brott mot mänskliga rättigheter däribland tortyr.

Läkare utan gränser har krävt omedelbart eldupphör i Gaza efter att israeliska styrkor har attackerat civilbefolkningen i Palestina som saknar skydd.

I Lunds kommun är vi rörande överens om alla människors lika värde. Vi kan inte, på något sätt, stå bakom dessa brott som staten Israel konsekvent gör sig skyldiga till. Vi behöver agera med de medel vi har i detta extraordinära läge.

Vänsterpartiet Lund föreslår därför kommunfullmäktige att besluta att Lunds kommun tills vidare inte köper in några israeliska varor.