Skola

Utred behovet av tryckta läromedel i dialog med lärarna

I Lunds kommun finns en bred politisk samsyn kring att öka mängden tryckta läromedel. Även staten delar ambitionen och därför finns statsbidrag att söka för just detta ändamål.

Lunds kommun fick under 2023 statsbidrag för inköp av tryckta läromedel, men en stor del av pengarna användes inte utan betalades tillbaka.

– Det verkar finnas olika syn på hur behovet ser ut i Lunds skolor och vi i Vänsterpartiet ser det som väsentligt att gå till botten med detta. Vi kan fatta bättre beslut framöver när vi har en gemensam uppfattning om hur det ser ut idag och det kan också innebära en möjlighet att lära oss hur vi kan bli bättre på att använda statsbidrag på ett så effektivt sätt som möjligt, säger Pontus Ekberg Kjellström, ledamot i Barn- och skolnämnden för Vänsterpartiet.

Vänsterpartiet föreslår att ge barn- och skolförvaltningen i uppdrag att i dialog med lärare utreda hur tillgången till tryckta läromedel ser ut i Lunds kommun samt att nämnden ska få ta del av resultatet av utredningen.

– I andan av tillitsbaserad styrning är det viktigt att beskrivningen av hur det ser ut idag utgår ifrån lärarnas bild av tillgång till tryckta läromedel. Vi måste få veta hur det ser ut ute på skolorna, säger Jonas Ringqvist, ersättare i barn- och skolnämnden för Vänsterpartiet.

Läs skrivelsen här.