Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ föreslår att Lunds kommun agerar för lika rättigheter i Polen

Runt om i Polen sker stora attacker på hbtq-personers rättigheter och många vittnar om en mycket utsatt situation. Över hundra olika lokala parlament har redan antagit olika former av hbtq-fientliga och deklarationer och vissa kallar sin kommun eller stad ”hbtq-fri zon”. I Lunds kommuns polska vänort, Zabrze, föreligger ett politiskt förslag om samma typ av hbtq-fientliga deklaration som har antagits i andra kommuner i Polen. Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ föreslår nu, i en gemensam skrivelse, att Lunds kommun skickar ett öppet brev till Zabrze i vilket vi uppmanar dem att inte bifalla förslaget.

• Ett snabbt och tydligt ställningstagande från Lunds kommun skulle vara oerhört uppskattat av de aktivister som kämpar för hbtq-personers rättigheter, säger Helena Falk, ledamot i kommunstyrelsen för Vänsterpartiet.

De aktivister som försöker uppmärksamma omvärlden på utvecklingen har nyligen stämts av kommunerna genom den ultrakonservativa organisationen Ordo luris som också aktivt stödjer partiet Lag och rättvisa (magasinet QX har uppmärksammat detta i artiklar den 28/2, den 9/3 och den 4/6 2020). I Zabrze har Lag och rättvisa inte majoritet så det finns goda förhoppningar om att förslaget inte kommer röstas igenom där. Men för alla de polska medborgare och politiker som kämpar för lika rättigheter kan ett offentligt ställningstagande från en vänort vara mycket betydelsefullt.

• Det är viktigt att vi markerar tydligt och bestämt när en av våra vänorter kan vara på väg att kraftigt attackera människors fri- och rättigheter, säger Cherry Batrapo, ersättare i kommunstyrelsen för Feministiskt initiativ.

Skrivelsen kan läsas här