Avsluta Lunds kommuns ekonomiska kopplingar till Ryssland!

Vänsterpartiet lägger idag fram ett förslag om att Lunds kommun ska undersöka vilka ekonomiska kopplingar som kommunen har med Ryssland och att ta fram förslag på hur eventuella affärer ska upphöra.

– Vi ser med stor oro på Rysslands militärangrepp på det ukrainska folket. Ukrainas rätt att själva bestämma över sin framtid är ovillkorlig. Putins aggressioner utgör ett flagrant brott mot folkrätten och omvärlden måste stödja Ukraina genom att införa tydliga sanktioner mot Ryssland säger Jesper Sahlén ersättare för Vänsterpartiet i kommunstyrelsen.

– Vi i Lunds kommun kan också bidra och sätta press på den ryska staten. Detta kan till exempel göras genom att avyttra ryska tillgångar och avsluta inköp av ryska varor och tjänster. Vi måste först undersöka hur våra ekonomiska kopplingar med Ryssland idag ser ut för att sedan snabbt ta fram en plan säger Helena Falk ledamot för Vänsterpartiet i kommunstyrelsen.

Läs skrivelsen här