Förslag

Inför kommunal anställningsgaranti för undersköterskor och barnskötare

Vänsterpartiet föreslår i en motion till Lunds kommunfullmäktige att kommunen inför en anställningsgaranti för undersköterskor och barnskötare. Garantin ska innefatta heltidsanställning efter examen från gymnasium eller vuxenutbildning samt sommarvikariat under utbildningstiden. Personlig lämplighet ska prövas i varje enskilt fall.

–  Detta är ett koncept som redan prövats i andra kommuner. Intresset för gymnasieutbildningar inom både vård och omsorg och barn och fritid motsvarar inte på långa vägar det rekryteringsbehov som finns i våra verksamheter. Kommunen måste säkra sin kompetensförsörjning och utbildningar inom vård och omsorg och barn och fritid måste göras mer attraktiva. Detta är ett sätt att göra båda de sakerna, säger Helena Falk kommunalråd och ledamot i kommunstyrelsen för Vänsterpartiet.

En anställningsgaranti innebär ett löfte om fast heltidsjobb efter examen samt rätt till anställning som sommarvikarie under utbildningstiden. Sommarvikariatet innebär att studenten får en egen försörjning men också att hon eller han skolas in i verksamheten och får kunskap och färdigheter som är nyttiga för framtida yrkesutövning.

–  De närmaste åren kommer många medarbetare gå i pension och behovet av ny välutbildad personal öka ytterligare. Anställningsgaranti sänder en signal till ungdomar som ska välja till gymnasiet och till vuxna som vill omskola sig att detta är framtidsyrken som erbjuder utveckling och stimulerande arbetsuppgifter och Lunds kommun är en trygg och attraktiv arbetsgivare, säger Jesper Sahlén, ersättare i kommunstyrelsen.

Läs motionen här