Äldre

Stärk kompetensutvecklingen inom äldreomsorgen och LSS

Covid-pandemin satte ljuset på äldreomsorgen, dess lojala personal och dess många gånger bristande arbetsmiljö. Den nationella coronakommissionen lyfte upp brister kring kompetensutveckling inom äldreomsorgen. Vänsterpartiet lämnar idag in en skrivelse till vård och omsorgsnämnden för att stärka kompetensutvecklingen inom äldreomsorgen och LSS.

• De anställda inom äldreomsorg och LSS bär välfärden på sina axlar och de har en helt avgörande roll i kommunen och för individen. Vi vill att alla anställda ska få ta del av kompetensutveckling, både för att hålla sig ajour med nya rön och rutiner men också för att känna engagemang i arbetet säger Anne Dederichs ledamot för Vänsterpartiet i vård och omsorgsnämnden.

Socialstyrelsen har formulerat allmänna råd om kunskaper hos personal som arbetar inom SOL, LSS och äldreomsorgen. I dessa råd kan man också läsa att ”personalen bör vid behov få fortbildning (…) i syfte att upprätthålla de förmågor som anges i dessa allmänna råd. Personalen bör även få möjlighet att följa kunskapsutvecklingen på området.”

• Det är viktigt för vår förmåga att locka till oss och behålla personal att kunna erbjuda kompetensutveckling. Det är förstås också av yttersta vikt för brukaren som då får möta personal som har uppdaterad och fördjupad kompetens och ett professionellt förhållningssätt säger Tiago Novo Duarte ersättare för Vänsterpartiet i vård och omsorgsnämnden.

Skrivelsen kan läsas här