kvinna vid dator

Avskaffa karensavdraget i Lunds kommun

Sverige är det enda landet i Norden som har en karens i sjukförsäkringen. Men det finns en möjlighet för arbetsgivare och fackföreningar att i kollektivavtal avskaffa karensavdraget. Detta har bekräftats av Arbetsdomstolen. Vänsterpartiet Lund vill att Lunds kommun ska agera för att Sveriges kommuner och regioner (SKR) ska öppna upp för landets kommuner och regioner att göra detta.

Karensavdraget innebär att en sjukskrivning genast syns i lönekuvertet. De som har lägst löner drabbas hårdast.

– Karensavdraget innebär att en sjukskrivning genast syns i lönekuvertet. De som har lägst löner drabbas hårdast och avdraget ger därför ojämlika förutsättningar för såväl sitt eget tillfrisknande som möjligheten att bidra till att stoppa smittspridningen. Avdraget slår extra hårt mot de stora yrkesgrupperna inom vård, skola och omsorg. Yrkesgrupper som inte kan jobba hemifrån och som dessutom ofta har låga löner, säger Helena Falk, ledamot för Vänsterpartiet i kommunstyrelsen.

Lunds kommun tecknar kollektivavtal främst genom vår arbetsgivarorganisation Sveriges kommuner och regioner (SKR). Nuvarande huvudavtal är giltigt till och med den 31 mars 2024. Vänsterpartiet föreslår att Lunds kommun i SKR ska verka för att möjligheten att avskaffa karensavdraget på lokal nivå ska skrivas in i kollektivavtalet. På så sätt kan en enskild kommun eller region besluta om man vill avskaffa karensavdraget för sina anställda.

– När anställda drabbas ekonomiskt av att sjukskriva sig leder det till att fler tvekar att stanna hemma vid sjukdom eller symptom, man har helt enkelt inte råd att vara hemma. Detta förhindrar nödvändig vila och återhämtning, vilket både förlänger sjukdomsprocessen och ökar risken att sjukdomen förvärras, säger Jesper Sahlén, ersättare för Vänsterpartiet i kommunstyrelsen.

Skrivelse karensavdrag SKR