Investera för klimatet

Kommunen har goda möjligheter att påverka för en mer hållbar framtid. Lunds kommun ska vara en föregångare när det gäller miljö och klimat. Vi har ambitiösa program för klimatet och ett klimatpolitiskt råd bestående av experter som ger oss riktlinjer för arbetet. Det finns mycket kommunen kan göra som kan bidra till att vända utvecklingen, det är hög tid att sätta igång!

Vänsterpartiet har föreslagit att Lunds kommun ska investera i både vindkraftverk och solceller men också i egen produktion av biokol och energieffektivisering av fastigheter. Vi vill att Lund ska arbeta med hållbara och rättvisa upphandlingar. Maten vi serverar våra barn och äldre ska vara ekologisk och närproducerad. När vi köper in varor och tjänster ska vi kräva hållbarhet i produktion och transport men också social hållbarhet.

Ett annat sätt att investera hållbart är klimatsmart byggande. Kommunen bygger skolor, idrottshallar, ridhus, LSS-boenden och särskilda boenden för äldre, men vi bygger också bostäder . För oss är det självklart att dessa investeringar ska vara klimatsmarta och beakta alla miljökrav.

Lunds kommun äger mycket mark. Som markägare kan vi bidra till ökad biologisk mångfald genom att anlägga stadsängar och att investera i våra naturområden. Vi vill se varsam förtätning i staden och mer nybyggnation i tätorterna öster om staden för att undvika att ta värdefull åkermark i anspråk.

Vi arbetar för att stoppa utbyggnaden av E22 genom Lund och har envist protesterat mot varje beslut i den frågan. Det tänker vi fortsätta med samtidigt som vi ger konstruktiva förslag på hur vi kan ställa om från personbilstrafik till kollektivtrafik och cykel. Vi har föreslagit att köpa in Skånetrafikens ungdomsbiljett och att göra pensionärbiljetten mer generös.

Öka mängden solceller i Lund

Folkomröstning om E22 genom Lund